طراحی دکوراسیون داخلی رستوران
بازسازی خانه | بازسازی منزل | بازسازی آپارتمان | بازسازی ساختمان
طراحی دکوراسیون داخلی رستوران
چهار شنبه 26 مرداد 1401 ساعت 9:33 | بازدید : 33 | نویسنده : admin | ( نظرات )

طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه، رستوران‌ها حساب خاصی روی طراحی دکوراسیون داخلی برای جلب رضایت بیشتر مشتری باز می‌کنند. ثابت شده است که طراحی داخلی مناسب رستوران، ازنظر روانشناسی بر مشتریان تأثیر می‌گذارد. این تأثیر می‌تواند در جهتی باشد که مدت حضور آن‌ها در رستوران را بیشتر کند یا حتی اشتهای آن‌ها را مطابق با غذایی که رستوران سرو می‌کند، افزایش دهد. نقشه رستوران، رنگ، نور، میز و صندلی‌ها و آکوستیک صدا مهم­ترین المان‌های طراحی دکوراسیون داخلی رستوران هستند. در این مقاله، اهمیت و نحوه تأثیرگذاری دکوراسیون داخلی را بر فروش یک رستوران را شرح می‌دهیم. در بخش بعدی نیز اصول به‌کارگیری المان­ های اصلی را در طراحی داخلی رستوران، بررسی می­کنیم. درصورتی‌که به هر نحو، با شغل رستوران یا کافه‌داری ارتباط دارید، این مقاله می‌تواند بازدهی محل کار شما را افزایش دهد.

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی در یک رستوران

مهم‌ترین دلایل اهمیت طراحی داخلی در یک رستوران را در این بخش بررسی می‌کنیم. درنهایت، همه این دلایل به فروش و سود بیشتر رستوران منتهی می­شوند.

برندسازی

ظاهر هر رستوران در برندسازی آن بسیار مؤثر است. مشتری، قبل از امتحان کردن غذای شما با ظاهر رستوران شما برخورد دارد. به همین دلیل، طراحی دکوراسیون داخلی ، تعیین‌کننده انتظاری است که آن‌ها می‌توانند از رستوران شما داشته باشند.

فضای مجازی

امروزه، محال است که افراد در رستورانی حاضر شوند اما عکسی از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنند. یک طراحی دکوراسیون داخلی حرفه‌ای می‌تواند، افراد را ترغیب کند که در رستوران بمانند؛ در آن عکسی بگیرند و به‌خصوص در اینستاگرام خود منتشر کنند. به‌این‌ترتیب، نه‌تنها که مشتری را در رستوران خود نگه‌داشته‌اید بلکه نزد کل دنبال کننده‌های او بازاریابی و تبلیغات رایگان انجام داده‌اید.

بازاریابی و فروش

پس از خود غذا و نحوه تهیه آن، این طراحی دکوراسیون داخلی شماست که باید در تبلیغاتتان بدرخشد. یک فضای منحصربه‌فرد، نه‌تنها به شما بلکه به مشتریان شما نیز احساس منحصربه‌فرد بودن می‌دهد. هیچ‌کس تمایلی به حضور در یک رستوران بی‌روح که کیفیت بد متریال به‌کاررفته شده در طراحی داخلی آن، از تبلیغاتش هم پیداست، ندارد.

تاثیرات روانشناختی

می‌توان با طراحی دکوراسیون داخلی حساب‌شده، رفتار مشتری را حتی در هنگام سفارش نیز تغییر داد. برخی رنگ‌ها، اشتهای بیشتری ایجاد می‌کنند و برخی، حس تشنگی را القا می‌کنند. با به‌کارگیری برخی تکنیک‌ها، می‌توان کاری کرد که مشتریان آرام‌تر غذا بخورند و بیشتر سفارش دهند یا سریع‌تر بخورند و سریع‌تر بروند که فضا برای دیگر مشتریان باز شود.

پنج عنصر اصلی در طراحی دکوراسیون دخلی رستوران

بسیاری از المان‌هایی که یک طراح دکوراسیون در یک رستوران با آن‌ها سروکار دارد، تفاوت چندانی با المان‌های یک خانه ندارند. بااین­حال، نحوه برخورد او با آن‌ها متفاوت است. این المان‌ها عبارت‌اند از:

  • طراحی معماری
  • نورپردازی
  • میز و صندلی
  • رنگ
  • آکوستیک

در این بخش این المان‌ها و تاثیرات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

طراحی معماری

معماری یک ساختمان، تعیین‌کننده جانمایی بسیاری از عناصر مهم طراحی دکوراسیون داخلی است. درست است که اساس ساختار یک ساختمان را نمی‌توان تغییر داد اما می‌توان، با استفاده از برخی المان‌های قابل جابجایی، مانند دیوارهای کاذب، پنجره‌ها و درب‌های ورودی، آن را بهینه کرد.

در طراحی معماری فضای یک رستوران، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • حداکثر ظرفیت رستوران
  • مقدار فضای لازم برای تردد مشتریان و کارکنان
  • فاصله بهینه میزها به‌منظور راحتی مشتریان
  • مسیری بهینه بین ورودی، میزها، کانتر، سرویس بهداشتی و خروجی

به‌طورکلی، گفته می‌شود که هر فرد در حالت نشسته، به حدود 1.8 مترمربع فضا نیاز دارد. نقشه یا پلان رستوران باید به‌گونه‌ای باشد که پیش‌خدمت‌ها به‌راحتی از محل استقرار خود، میزها را رؤیت کنند. این تنها بخش نشستن مشتریان نیست که باید پلان بهینه‌ای داشته باشد. نقشه بخش سفارش ­گیری و آشپزخانه نیز باید به‌گونه‌ای باشد که بخش‌های مجزا، کمترین برخورد و راحت‌ترین ارتباط را با یکدیگر داشته باشند. یک اشتباه مهلک در طراحی دکوراسیون داخلی که می‌تواند مشتریان را به معنای واقعی فراری دهد، جانمایی اشتباه محل سرویس بهداشتی است. این مکان، به‌هیچ‌وجه نباید بیش‌ازحد در معرض دید یا نزدیک به آشپزخانه باشد. باید از تابلوهای راهنمای واضح، برای راهنمایی افراد به سمت این مکان استفاده کرد.

نورپردازی

در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران، نورهای محیطی، وظیفه‌ای و تأکیدی اهمیت بسیاری دارند. نور محیطی، شخصیت کلی رستوران را مشخص می‌کند. معمولاً، نور کم برای ایجاد حس آرامش، به‌خصوص در رستوران‌های با صف‌های انتظار طولانی استفاده می‌شود. البته نور شدید نیز با ماهیت رستوران‌های فست­فود، سازگار است. از نورپردازی وظیفه‌ای هم برای عملکرد بهتر پیش‌خدمت‌ها، روشن کردن منو، روشن کردن بخش جزیره، درب ورودی و تابلوهای راهنما، باید به‌خوبی استفاده کرد. چراغ‌های تأکیدی نیز نقش کوچک اما مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران دارند. آن‌ها می‌توانند، عناصر دکوراتیو مانند تابلو، گل و گیاه و پنجره‌های زیبای شما را برجسته کنند.

میز و صندلی

در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران، یکی از عواملی که تعیین می‌کند مشتری چقدر در رستوران بماند، صندلی‌ها هستند. گفته می‌شود که در یک رستوران فست­ فود شلوغ، صندلی باید راحت باشد اما نه به آن اندازه که مشتری به‌راحتی خود را روی آن رها کند. چنین صندلی­ای باعث می‌شود که مشتری، سریع‌تر غذایش را بخورد و برود. این مسئله برای رستوران‌های کلاسیک یا کافه، کاملاً متفاوت است. به‌خصوص در یک کافه، ایده ­آل این است که مشتری قهوه یا نوشیدنی‌اش را دوباره و دوباره شارژ کند. اما جدای از راحتی میز و صندلی، باید تا جای ممکن از متریالی زیبا و مطابق با دیگر قسمت‌های طراحی دکوراسیون داخلی استفاده شود. میز و صندلی فلزی یا چوبی با روکش چرم برای صندلی‌ها، ایده ­آل­ ترین گزینه‌ها برای رستوران هستند. درصورتی‌که غذاهایی مدرن در رستوران خود سرو می‌کنید، بهتر است، طراحی میز و صندلی، مینیمال باشد. مسلم است که این مسئله برای یک رستوران با غذاهای سنتی ایرانی یا هندی یا فست­ فود، متفاوت است.

رنگ

رنگ، از این نظر که محرک قوی حواس مختلف است در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. رنگ‌های گرم، مانند قرمز و نارنجی محرک‌های قوی‌ای محسوب می‌شوند که اشتها را تقویت می‌کنند. بااین‌حال، استفاده بیش‌ازحد از آن­ ها می‌تواند، موجب تحریک منفی دیگر احساسات مشتری شود. به همین دلیل، گفته می‌شود که رنگ‌های گرم در یک رستوران، لازم هستند اما تنها به‌اندازه کافی! در یک رستوران لوکس، استفاده از رنگ‌های سرد نیز مجاز شمرده می‌شود. برای چنین رستورانی که احتمالاً مشتریان خاصی دارد؛ مسئله آرامش مشتریان، بیش از سریع خوردن آنان برای صاحب رستوران، مهم است.

آکوستیک صدا

در یک رستوران، موسیقی نقش بسیار مهمی در تعیین شخصیت و برندسازی دارد. به همین دلیل، مهم است که صدا به‌درستی و باکیفیت مطلوب در همه نقاط رستوران، پخش شود. برای این منظور، باید از پنل­ های آکوستیک در دیوار و سقف رستوران استفاده نمایید. همچنین، اسپیکرها نباید در معرض دید باشند چراکه عنصر چندان سازگاری با دیگر عناصر طراحی دکوراسیون داخلی محسوب نمی‌شوند.

خلاصه ای از طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

طراحی دکوراسیون داخلی در رستوران از جهات بسیاری مهم است. برندسازی، بازاریابی و به‌خصوص تبلیغات کلامی در فضای مجازی، طولانی کردن یا کاهش مدت‌زمان حضور مشتریان و میزان سفارش آن‌ها برخی از این موارد هستند. همگی آن‌ها را می‌توان، در رشد فروش و سود رستوران، خلاصه کرد. برای تحقق یک طراحی دکوراسیون داخلی بهینه در یک رستوران، پنج عامل نقشه یا معماری فضا، نور، رنگ، میز و صندلی و آکوستیک، در اولویت برنامه طراح دکوراسیون قرار می‌گیرند. دراین‌بین، تأثیر معماری فضا بر بهینه شدن تردد و تأثیر نور و رنگ در حجم سفارش و مدت‌زمان حضور مشتریان در رستوران، پررنگ‌تر هستند.

طراحی دکوراسیون داخلی رستوران




موضوعات مرتبط: طراحی دکوراسیون داخلی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازسازی خانه و آدرس homerenovation.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 467
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 12
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 12
:: بازدید ماه : 15
:: بازدید سال : 26
:: بازدید کلی : 1943